Dziecięce konkursy piękności – nowa forma przemocy

Napisałam ostatnio kilka artykułów o konkursie „Mała Miss i Mały Mister Polski”, przekonując, że rodzice powinni trzymać swoje dzieci jak najdalej od niego, ponieważ wbrew zapewnieniom organizatora jest to zwyczajny konkurs piękności (a nie, jak wmawia wszystkim organizator, Janusz Antosik „konkurs fotografii, talentów i osobowości”), tworzony ponadto niezgodnie z prawem i moralnością (Antosik twierdzi np., że nazwa konkursu jest chroniona przez Urząd Patentowy, co nie jest prawdą).

Linki do moich wcześniejszych publikacji na ten temat znajdują się pod tym tekstem, w którym chciałabym zwrócić uwagę na jeszcze jeden, bardzo ważny aspekt tego i każdego innego konkursu piękności dla dzieci – przemoc. Z konkursami tego rodzaju może wiązać się bowiem nie tylko przemoc psychiczna (pod postacią wygórowanych oczekiwań rodziców względem dzieci, presji na wyniki i osiągnięcia, a także zmuszania dziecka do podejmowania niezdrowej, niepotrzebnej rywalizacji), ale też przemoc fizyczna.

Czym innym, jeśli nie najzwyklejszą przemocą fizyczną, jest na przykład wyrywanie kilkuletnim dziewczynkom brwi albo wstrzykiwanie botoksu, by wyglądały „ładniej”?

Organizator konkursu „Mała Miss i Mały Mister Polski” odżegnuje się od amerykańskich konkursów piękności, w których dziewczynki występują w pełnym makijażu i w seksownych, wulgarnych, obrzydliwych strojach. Nawet do regulaminu dodał punkt, w którym jasno i wyraźnie zakazał stosowania makijażu i malowania paznokci. Dopisał również, że:

Kandydatki Finału Konkursu występują w następujących strojach:
Prezentacja 1: Jednolite t-shirty z logiem Mała Miss i Mały Mister Polski ze spódniczką,
spodenkami oraz białe obuwie.
Prezentacja 2 :Własny ubiór dostosowany do prezentowanych umiejętności.
Prezentacja 3: Ubrania przygotowane przez sponsorów konkursu.
Prezentacja 3: Inne ubrania

Nasuwa się pytanie, po jaką cholerę dzieci, które podczas tego „finału” mają jedynie – jak zapewnia organizator – prezentować swoje talenty, będą występować na scenie aż 4 razy, w tym w eleganckich strojach przygotowanych przez sponsora? Na stronie firmy, która zasponsoruje ubrania, czytamy, że jej „chlubą” są „sukienki na specjalne okazje, takie jak: bale, uroczystości rodzinne i święta”, a właściciele podczas projektowania odzieży kierują się „przede wszystkim wygodą dzieci oraz spełnieniem ich najskrytszych marzeń tych o księżniczkach i królewnach”.

Wszystkie dzieci – bez względu na talent – będą więc musiały podczas finału co najmniej cztery razy zmieniać ubrania i „zaprezentować” się przed jury. Zaprezentować nie żadne uzdolnienia, ale siebie w eleganckim, „księżniczkowym” stroju! Nie wiem, kto sponsoruje ubrania dla chłopców, ale zapewne będą one równie „eleganckie” – chłopcy, zwłaszcza ci z talentem sportowym, na pewno będą zachwyceni koniecznością ubrania się w gajer.

Nie ma więc znaczenia, że organizator nie życzy sobie makijażu i pomalowanych paznokci. Nie mają znaczenia jego zapewnienia, że konkurs ten – wbrew nazwie (a zarazem wbrew prawu, bo wprowadzenie klientów w błąd w ten sposób jest zabronione) – nie jest konkursem piękności. Konkurs „Mała Miss i Mały Mister Polski” jest dziecięcym konkursem piękności, niczym więcej, a jeśli nie zostanie przerwany, za rok lub dwa polskie matki będą wyrywać swoim córkom brwi i ubierać je w stroje, w które same powinny się ubrać:

małe miss
Źródło: www.parentdish.co.uk

Pozostałe moje teksty o konkursie „Mała Miss i Mały Mister Polski”:
Gwiazdki z nieba, diamenty i dzieci – biznesy organizatora konkursu „Mała Miss i Mały Mister Polski”, 30.04.2014
O co chodzi w konkursie „Mała Miss i Mały Mister Polski”? Organizator: „To tajemnica”, 5.05.2014
Presja ma sens! Partnerzy rezygnują ze wspierania konkursu „Mała Miss i Mały Mister Polski”!, 6.05.2014
Konkurs „Mała Miss i Mały Mister Polski” – obrzydliwy i niezgodny z prawem, 8.05.2014
– Naga prawda, mała miss, 15.05.2014

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s